Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Suomen Autokierrätyksen kierrätysjärjestelmä siirtyy digiaikaan

21.05.2024

Suomen Autokierrätys Oy ottaa käyttöön uuden digitaalisen palvelualustan 3.6.2024. Tästä alkaen kaikki Suomen Autokierrätyksen kierrätysjärjestelmään vastaanotettavat ajoneuvot kulkevat DELV:n (digital end-of-life vehicle) kautta. Samaan aikaan myös romutustodistukset päivittyvät ja virallisesta todistuksesta löytyy aina Suomen Autokierrätyksen logo. Romutustodistus muuttuu täysin digitaaliseksi, eikä käsin kirjoitettuja todistuksia enää hyväksytä. Myös kuluttajat pääsevät laittamaan kierrätyksen vireille helposti yhteisestä sähköisestä palvelusta.

DELV on ketterä ja skaalautuva kierrätysalusta, joka kokoaa autokierrätystoimijat yhdelle alustalle ja luo digitaalisen rekisterin kaikista tuottajavastuun piirissä vastaanotetuista ajoneuvoista. Alustan kautta tuotetaan kierrätysjärjestelmän toimijoille uusia palveluja ja pyritään lisäämään järjestelmään palautuvien romuajoneuvojen määrää. Valtakunnallisen ja automatisoituvan tiedonkeruun avulla alusta mahdollistaa muun muassa kierrätettävien ajoneuvojen nykyistä tarkemman analysoinnin ja tehokkaamman vaihdannan, mikä tarjoaa kierrätysverkoston toimijoille uusia mahdollisuuksia romuajoneuvojen uudelleenkäytössä. 

Palvelualusta toimii kuluttajien digitaalisena autonkierrätyskanavana. Kuluttajille tarjotaan palvelun kautta mahdollisuus ilmoittaa kierrätettäväksi aikomastaan ajoneuvosta alustalla jo ennakolta, jolloin verkoston viralliset toimijat voivat sopia kuluttajan kanssa ajoneuvon toimittamisesta tai noutamisesta.

Palvelualustan tarjoama tarkka ja reaaliaikainen tieto kierrätykseen saapuvista ajoneuvoista mahdollistaa nykyistä tehokkaamman purettavien osien uudelleenkäytön valmistelun. Alusta tukee uudelleenkäytön valmistelun teknistä ja kaupallista suunnittelua, sekä mahdollistaa sen toteutumisen seurannan ja arvioinnin.

Romutettavaksi tulevien autojen automatisoitu standardi mallimerkintä mahdollistaa todella tarkan automallien erottelun. Tämä avaa myös uudenlaisen tietopalvelun, kun kierrätetyn auton teknisiä tietoja ja siihen yhdistettyjä materiaalitietoja voidaan hyödyntää virtuaalisesti sekä kierrätyksen ennakoinnissa että uusien ajoneuvojen valmistusvaiheen ekosuunnittelussa”, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Kuluttajien, tuottajayhteisön, operaattoreiden ja vastaanottopisteiden lisäksi alusta kokoaa yhteen muut relevantit toimijat, kuten autonvalmistajat, maahantuojat, realisoijat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset. Alustan kautta ne saavat rekisterissä oleviin ja sieltä poistuviin ajoneuvoihin sekä ajovoima-akkuihin liittyvää toimialakohtaista dataa, sekä tilastoita ja ennusteita, joita ne voivat hyödyntää oman liiketoimintansa tukena ja kehittämisessä. ”Esimerkiksi ajoneuvojen romutusvirtoja voidaan tarkastella jatkossa tarkan mallitiedon tarkkuudella kuukausittain”, toteaa Kenraali.

Yksi alustan tärkeimmistä hyödyistä osuu yhteen myös tulevan ELV-asetuksen vaatimuksiin. Asetus tuo mukanaan muun muassa uusia seuranta- ja raportointivaatimuksia. Lisäksi asetuksesta sekä muusta EU-sääntelystä seuraa alan toimijoille tiukentuvia vastuullisuuden ja kestävyyden (ESG) osoittamiseen liittyviä velvoitteita. Alusta lisää kierrätysprosessin läpinäkyvyyttä, vähentää harmaata taloutta, ehkäisee romuajoneuvojen päätymistä laittomasti tuottajan kierrätysjärjestelmän ulkopuolelle ja tukee toimijoita toteuttamaan lakisääteiset velvollisuutensa.

Sitra on ollut mukana rahoittamassa autokierrätyksen uutta data-alustaa. Näemme sen tärkeänä edistysaskeleena, jossa dataa hyödyntämällä voidaan vauhdittaa kiertotaloutta", kertoo Heikki Aura, Sitran johtava asiantuntija.

Palvelualusta tehostaa kierrätykseen ja tuottajavastuun toteuttamiseen liittyvää viestintää ja markkinointia, kuluttajainformaation koordinointia sekä kuluttajakyselyihin vastaamista. Järjestelmässä mukana olevat toimijat saavat mahdollisuuden hyötyä aiempaa osuvammasta ja tavoittavammasta toimialakohtaisesta markkinoinnista.

Julkaisuvaiheen toiminnallisuuksien ohella alustaa ja sen ominaisuuksia tarkastellaan ja kehitetään jatkuvasti yhteistyössä käyttäjien kanssa, jotta alusta pystyy mahdollisimman hyvin vastaamaan kierrätysekosysteemin tarpeisiin. Lisäksi palvelun on tulevaisuudessa mahdollista laajentua ulkomaille tai linkittyä muihin vastaaviin järjestelmiin EU:ssa tai muualla maailmassa”, valottaa hankkeen projektijohtaja Lasse Nykänen, Vediafi Oy.

 

Lisätietoja

Juha Kenraali toimitusjohtaja Suomen Autokierrätys Oy p. 040 772 2026 juha.kenraali@autokierratys.fi



15.08.2024Noutopiste avattu Vantaalle Kehä 3:lle!
14.08.2024Käytettyjen autojen kauppa käy vilkkaasti ? myös uusien autojen kysynnässä orastavaa kasvua
12.08.2024Hanna Hietala Autotuojat ja -teollisuus ry:n liikenteen erityisasiantuntijaksi
21.05.2024Suomen Autokierrätyksen kierrätysjärjestelmä siirtyy digiaikaan
13.05.2024Suomalaiset EU:n parhaita plug-in -hybridiautojen lataajia ? hyvää latausinfran kehitystä kannattaa jatkaa
25.03.2024Pidä huolta turvallisuudestasi - ilmaisia tuulilasin kuntotarkastuksia tarjolla pääsiäisenä
04.03.2024Autoala tunnistaa tarpeen parantaa käytetyn auton kauppaa ja panostaa siihen koulutuksella ja työkaluilla
14.02.2024Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
11.01.2024Autokannan ikääntyminen kiihtyy
16.10.2023Romuajoneuvoasetus kiristää harmaata toimijaa
02.05.2023Vahvan tilauskannan purkautuminen nostaa uusien autojen rekisteröintejä
16.03.2023Ilma lämpenee turboahtimet rikkoutuu - Tilaa turboahdin edullisesti meiltä 3 vuoden takuulla!
05.01.2023Secto Rally Finland Power Stage mukaan SM-osakilpailuihin
08.12.2022HUIPPU-URHEILUN TILANNEKATSAUS: AUTOURHEILUSSA SUOMI ON KIISTATON SUPERVALTA
09.11.2022Pajarille ensikosketus kaukokisoihin Japanissa - Ensi vuoden suunnitelmat julki
23.10.2022Lauri Joonan kausi päättyi mestaruusjuhliin
09.08.2022Pajarin tavoitteet Suomen MM-rallissa täyttyivät valtaosin
09.08.2022Lauri Joona WRC3-luokan ylivoimainen ykkönen Jyväskylän MM-rallissa
01.07.2022Uusien autojen kysyntä on vakaata, mutta tuotannon viiveet jarruttavat ensirekisteröintejä
01.10.2021Uusien autojen rekisteröinnit syyskuussa laskusuunnassa
30.09.2021Lauri Joona uuden edessä Jyväskylän MM-rallissa
30.09.2021Pajari näytti uuden ajokin iskukyvyn
15.08.2021Pajari toiseksi Belgiassa, mestaruus ratkaistaan Espanjassa
15.08.2021Lauri Joona neljäs Belgian haastavassa MM-rallissa - ?Oli komeeta päästää F1-radalla?
02.08.2021Autokauppa jäi heinäkuussa viime vuotta vaisummaksi
25.07.2021Pajari paahtoi podiumille Roomassa
18.07.2021Pajarille historiallinen voitto junioreiden MM-sarjassa
18.07.2021Lauri Joona neljäs Viron MM-rallissa
05.07.2021Katalysaattorivarkaudet lisääntyneet rajusti
01.07.2021Autokaupan kasvu jatkui kesäkuussa
09.06.2021Autojen kierrätys rikkoi keväällä kaikki ennätyksensä
18.05.2021Polttoaineveron korotus ei yksittäisenä toimena riitä autokannan uudistamiseen
15.04.2021Kauppaneuvos Heikki Häggkvist jatkaa Autoalan Keskusliiton ohjaimissa
26.03.2021Lasse Ahlstedt luotsaamaan Autotuojat ja -teollisuus ry:tä
01.03.2021Pajari luokkavoittoon Rovaniemen MM-rallissa
17.02.2021Tuulilasin puhdistaminen on helppo liikenneturvallisuusteko
03.02.2020Autokannan ikääntyminen jatkuu
01.11.2019Henkilöautojen rekisteröintien kasvu jatkui lokakuussa
02.09.2019STT-Info: SUOMESSA KEHITETYT GGTURBO-UUSIOTURBOAHTIMET EDUSTAVAT ALANSA HUIPPUA
03.05.2019Turboahdin hinta ?
23.04.2019GGTurbo uusioturboahtimien testi- ja tuotekehitystiimin henkilöstö Garrett Turbo Expertivise Level 1 ja 2 sertifikaatilla tunnustettuja huippuammattilaisia
15.03.2019Autoala: Päästöt ratkaisevat - teknologia on keino, ei itseisarvo?
09.03.2019Dieselillä on vankka asema isokokoisten autojen ensirekisteröinneissä
02.03.2019Joka päivä sinua ajaa vastaan tuhansia ajoneuvoja joiden moottoriin on asennettu huippulaadukas GGTurbo turboahdin
28.02.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team kuljettaja Sami Pajari ensi kertaa Itärallin maisemiin
14.01.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team 2019
01.02.2018GGTurbo Renault RX 2018 kuljettaja Sami-Matti Trogen