Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Suomalaiset EU:n parhaita plug-in -hybridiautojen lataajia ? hyvää latausinfran kehitystä kannattaa jatkaa

13.05.2024

Tiedote. Julkaistu:  
Autoalan Keskusliitto

Eurooppalaisessa vertailussa ladattavat hybridiautot kuluttavat vähiten polttoainetta Suomessa. Euroopan komission datan perusteella suomalaiset satsaukset autojen lataamiseen ovat olleet tehokkaita. Latausinfran tuilla on ollut tässä suuri merkitys.

Euroopan komissio julkaisi keväällä 2024 ensimmäisen raporttinsa uusien autojen tosielämän polttoaineenkulutuksesta ja hiilidioksidipäästöistä. Tiedot perustuvat ensimmäiseen 600 000 auton otokseen polttoaineen kulutuksen seurantajärjestelmistä. Sellainen on ollut vuoden 2021 alusta alkaen pakollinen EU:ssa uusissa henkilö- ja pakettiautoissa.

Tulosten perusteella autot kuluttavat käytännön ajossa keskimäärin hieman enemmän kuin virallisen testimenetelmän WLTP:n lukemat autoille ovat. WLTP:ssä polttoaineenkulutus- ja hiilidioksidipäästötesti suoritetaan sisätiloissa laboratorio-olosuhteissa. Sen ensisijainen tarkoitus on saada eri autojen lukemat vertailukelpoisiksi keskenään.

WLTP-laboratoriotestillä päästään raportin mukaan kaikki käyttövoimat huomioiden Euroopassa keskimäärin noin 20 % päähän tosielämän kulutuksista ja CO2-päästöistä.

Suomalaiset ajavat Euroopan taloudellisimmin

EU-alueella kaikkein taloudellisimmin ajoivat suomalaiset. Toteutuneiden kulutusten ero WLTP-kulutuksiin ja -päästöihin oli Suomessa bensiiniautoissa 13 % ja dieselautoissa vain noin 6 %.

Suomalaiset huomioivat taloudellisuuden ajotyylissään ja tutkimus kertoo siitä, että auton kulutukseen kiinnitetään huomiota. Tulokseen vaikuttaa myös se, että ajo-olosuhteemme ovat suotuisat taloudelliseen ajamiseen - meillä on pitkät välimatkat ja ajamme usein tasaisilla maantienopeuksilla. Seuraamme jatkossakin mielenkiinnolla, tuleeko meistä tämän tilaston kestomenestyjä”, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Tässä lajiaan ensimmäisessä julkaistussa raportissa kakkosena oli Ruotsi, jossa ero WLTP-normikulutuksiin oli bensiiniautoissa 14 % ja dieselautoissa 8 %.

Isoimmat kulutukset ja CO-päästöt olivat Bulgariassa, Kreikassa, Kyproksella, Portugalissa ja Romaniassa, joissa WLTP-luvut ylittyivät keskimäärin yli 30 %.

Lataushybridikin kuluttaa, mutta Suomessa vähemmän kuin muualla

Lataus- eli plug-in -hybridien kulutusta ja päästöjä on ollut vaikea mitata totuudenmukaisesti laboratorio-olosuhteissa. Lataushybridillä polttoaineen kulutus riippuu pitkälti siitä, kuinka paljon sitä ladataan sähköllä.

Bensiinikäyttöisten lataushybridien osalta eurooppalainen keskiarvo oli 236 % kulutuslisä verrattuna niiden virallisiin WLTP-arvoihin, jotka ovat hyvin pieniä. Tämä tarkoitti keskimäärin 96 g/km CO2:ta enemmän kuin WLTP-arvoissa. Käytännössä lataushybridit kuluttivat polttoainetta Euroopassa keskimäärin 6 litraa sadalla.

Suomessa kulutuslisä oli 176 %, mikä tarkoitti 75 g/km suurempia päästöjä kuin WLTP-arvot. Suomi oli tässäkin paras maista, joista oli riittävästi dataa. Suomalaisten lataushybridien keskikulutus oli noin 5 litraa sadalla. Ero muihin maihin on vielä suurempi kuin bensiiniautoissa.

Euroopan komission raportti kehuu lataushybridien eron normikulutuksiin kertovan, kuinka hyvin maassa on edistetty autojen latausta.

Latausinfran tuet osuneet maaliin ja vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen

Suomessa on ollut Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n jakamat sähköautojen latausinfra-avustus taloyhtiöille sekä sähköautojen latauspisteavustus työpaikoille. Kumpaakaan avustusta ei voi enää hakea. Taloyhtiöiden latausinfra-avustuksella on ARAn mukaan sähköistetty yli 80 000 autopaikkaa.

Tukien loppuessa hyvä latausinfratyö meinaa jäädä pahasti kesken. Tuet näyttävät todella tehonneen, kun suomalaiset ovat onnistuneet lataamaan autojaan paremmin kuin muut eurooppalaiset”, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala huomauttaa.

Vaikka lataushybridi on parasta ladata kotona tai työpaikalla, myös julkiselle lataukselle on paikkansa. Latausverkoston tulisi jatkossakin kasvaa ladattavien autojen kannan kasvun myötä.

Sähköinen liikenne ry:n maaliskuun 2024 lopun tilannekatsauksen mukaan julkinen latausverkosto ei ole peruslatauksen eli AC:n osalta pysynyt kehityksen tahdissa. Suomessa oli vuotta aiemmin 20 ladattavaa autoa yhtä julkista AC-peruslatauspistettä kohden, mutta nyt määrä on kasvanut 24 ladattavaan autoon yhtä latauspistettä kohden.

Lataushybrideissä on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta vain AC-peruslataus. Niillä autoilla ei pysty hyödyntämään DC-pikalatauspaikkoja, joiden määrä on kasvanut nopeammin. Julkisten AC-peruslatauspisteiden tarjonnan olisi myös kasvettava samaa tahtia autokannan kanssa”, korostaa Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg.

Uudemmissa lataushybrideissä akut ovat isompia, jolloin autoilla on paljon pidemmät sähköiset ajomatkat. Käytännössä sähköisen ajon määrä lataushybrideillä tulee yhä kasvamaan ja kulutus laskemaan, kunhan autoja voi ladata säännöllisesti.

Kansa valitsee lataushybridin, yhteiskunnan hyvä seurata sitä

Lataushybridi on noussut suomalaisten toiseksi toivotuimmaksi auton käyttövoimaksi. Suomalaisten autoilu 2023 -tutkimuksessa kysyttiin, jos kotitaloudessa oltaisiin nyt vaihtamassa autoa, millä käyttövoimalla kulkevan auton voisi hankkia. Bensiiniauton voisi hankkia 77 % vastaajista, lataushybridin 51 %. Täyssähköauton voisi nähdä itsellään 40 % vastaajista.

Lataushybridit sopivat suomalaiseen elämäntyyliin. Käytettyinä niitä on yhä useamman kuluttajan saatavilla ja niitä halutaan lisää. Latausinfran kehittymisestä riippuu, kuinka niiden päästövähennyspotentiaali saadaan jatkossa hyödynnettyä”, AKL:n Tero Lausala summaa.

Lisätietoja

Tero Lausala, toimitusjohtaja, p. 050 407 2623, tero.lausala@akl.fi 

Jouko Sohlberg, tekninen johtaja, p. 0400 904 003, jouko.sohlberg@akl.fi 

EU-komission raportti tosielämän kulutuksista vuoden 2021 autoista

EU-komission raportin working paper, jossa tiedot maittain, sivu 44 alkaen

Autoalan Tiedotuskeskus: Suomalaisten autoilu 2023 -tutkimus

Teknologiateollisuus: Sähköinen liikenne -tilannekatsaus

Autoalan Keskusliitto (AKL) on auto-, leasing- ja konekaupan sekä korjaamo-, maalaamo-, ruosteenesto- ja katsastusyritysten taloudellisia ja työmarkkinaetuja ajava ja palveluja tuottava yhdistys, jonka tehtävänä on edistää jäsenyritystensä toimintaedellytyksiä. www.akl.fi 



15.08.2024Noutopiste avattu Vantaalle Kehä 3:lle!
14.08.2024Käytettyjen autojen kauppa käy vilkkaasti ? myös uusien autojen kysynnässä orastavaa kasvua
12.08.2024Hanna Hietala Autotuojat ja -teollisuus ry:n liikenteen erityisasiantuntijaksi
21.05.2024Suomen Autokierrätyksen kierrätysjärjestelmä siirtyy digiaikaan
13.05.2024Suomalaiset EU:n parhaita plug-in -hybridiautojen lataajia ? hyvää latausinfran kehitystä kannattaa jatkaa
25.03.2024Pidä huolta turvallisuudestasi - ilmaisia tuulilasin kuntotarkastuksia tarjolla pääsiäisenä
04.03.2024Autoala tunnistaa tarpeen parantaa käytetyn auton kauppaa ja panostaa siihen koulutuksella ja työkaluilla
14.02.2024Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
11.01.2024Autokannan ikääntyminen kiihtyy
16.10.2023Romuajoneuvoasetus kiristää harmaata toimijaa
02.05.2023Vahvan tilauskannan purkautuminen nostaa uusien autojen rekisteröintejä
16.03.2023Ilma lämpenee turboahtimet rikkoutuu - Tilaa turboahdin edullisesti meiltä 3 vuoden takuulla!
05.01.2023Secto Rally Finland Power Stage mukaan SM-osakilpailuihin
08.12.2022HUIPPU-URHEILUN TILANNEKATSAUS: AUTOURHEILUSSA SUOMI ON KIISTATON SUPERVALTA
09.11.2022Pajarille ensikosketus kaukokisoihin Japanissa - Ensi vuoden suunnitelmat julki
23.10.2022Lauri Joonan kausi päättyi mestaruusjuhliin
09.08.2022Pajarin tavoitteet Suomen MM-rallissa täyttyivät valtaosin
09.08.2022Lauri Joona WRC3-luokan ylivoimainen ykkönen Jyväskylän MM-rallissa
01.07.2022Uusien autojen kysyntä on vakaata, mutta tuotannon viiveet jarruttavat ensirekisteröintejä
01.10.2021Uusien autojen rekisteröinnit syyskuussa laskusuunnassa
30.09.2021Lauri Joona uuden edessä Jyväskylän MM-rallissa
30.09.2021Pajari näytti uuden ajokin iskukyvyn
15.08.2021Pajari toiseksi Belgiassa, mestaruus ratkaistaan Espanjassa
15.08.2021Lauri Joona neljäs Belgian haastavassa MM-rallissa - ?Oli komeeta päästää F1-radalla?
02.08.2021Autokauppa jäi heinäkuussa viime vuotta vaisummaksi
25.07.2021Pajari paahtoi podiumille Roomassa
18.07.2021Pajarille historiallinen voitto junioreiden MM-sarjassa
18.07.2021Lauri Joona neljäs Viron MM-rallissa
05.07.2021Katalysaattorivarkaudet lisääntyneet rajusti
01.07.2021Autokaupan kasvu jatkui kesäkuussa
09.06.2021Autojen kierrätys rikkoi keväällä kaikki ennätyksensä
18.05.2021Polttoaineveron korotus ei yksittäisenä toimena riitä autokannan uudistamiseen
15.04.2021Kauppaneuvos Heikki Häggkvist jatkaa Autoalan Keskusliiton ohjaimissa
26.03.2021Lasse Ahlstedt luotsaamaan Autotuojat ja -teollisuus ry:tä
01.03.2021Pajari luokkavoittoon Rovaniemen MM-rallissa
17.02.2021Tuulilasin puhdistaminen on helppo liikenneturvallisuusteko
03.02.2020Autokannan ikääntyminen jatkuu
01.11.2019Henkilöautojen rekisteröintien kasvu jatkui lokakuussa
02.09.2019STT-Info: SUOMESSA KEHITETYT GGTURBO-UUSIOTURBOAHTIMET EDUSTAVAT ALANSA HUIPPUA
03.05.2019Turboahdin hinta ?
23.04.2019GGTurbo uusioturboahtimien testi- ja tuotekehitystiimin henkilöstö Garrett Turbo Expertivise Level 1 ja 2 sertifikaatilla tunnustettuja huippuammattilaisia
15.03.2019Autoala: Päästöt ratkaisevat - teknologia on keino, ei itseisarvo?
09.03.2019Dieselillä on vankka asema isokokoisten autojen ensirekisteröinneissä
02.03.2019Joka päivä sinua ajaa vastaan tuhansia ajoneuvoja joiden moottoriin on asennettu huippulaadukas GGTurbo turboahdin
28.02.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team kuljettaja Sami Pajari ensi kertaa Itärallin maisemiin
14.01.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team 2019
01.02.2018GGTurbo Renault RX 2018 kuljettaja Sami-Matti Trogen